Friday, August 19, 2011

[P48] Sosialisasi


Assalamualaikum.

PERANAN SOSIALISASI DALAM PEMBENTUKAN TINGKAH LAKU MORAL INDIVIDU

Sosialisasi merupakan proses seseorang individu mempelajari dan menerima nilai, sikap, kemahiran yang dipunyai oleh keluarga/masyarakat bagi membentuk personalitinya yang tersendiri untuk menjadi ahli masyarakat tersebut. Sosialisasi dapat membantu seseorang memainkan peranan sosialnya dengan sempurna. Misalnya seorang guru akan sedar dan tahu peranan dan tanggungjawab tentunya akan mengasuh dan menyayangi anak muridnya. Seorang anak dan pelajar juga akan tekun belajar jika ia sedar bahawa itu adalah tanggungjawabnya dan harapan ibu bapanya. Jadi, sosialisasi menyedarkan seseorang tentang apa yang patut dan tidak patut dilakukan. Sosialisasi dapat membantu mengekalkan idea-idea, nilai-nilai dan pola-pola tingkah laku yang menyatukan masyarakat supaya terus kekal walaupun ahli-ahli masyarakatnya silih berganti. Melalui sosialisasi kebudayaan manusia dapat dipindahkan daripada satu generasi kepada generasi yang lain.


Tanpa sosialisasi seseorang tidak dapat berinteraksi, bekerja dalam satu kumpulan atau melakukann kawalan diri. Sosialisasi berlaku secara sedar dan tidak sedar. Walaupun kanak-kanak diajar cara bertingkah laku mengikut budayanya namun nilai-nilai yang baik dan buruk dirumah, sekolah atau masyarakat turut mempengaruhi mereka. Ibu yang bertutur dengan anaknya secara lemah lembut dan bercakap beralas akan melahirkan anak anak yang akan mengamalkan budaya sedemikian kerana mereka sudah terbiasa dengan keadaan positif. Benarlah seperti yang diungkapkan oleh YAB Perdana Menteri bahawa ibu bapa cemerlang akan melahirkan anak-anak yang gemilang. Disinilah pentingnya aspek sosialisasi sihat yang bakal menjadi budaya anak-anak.


Proses sosialisasi berlaku dalam tiga jenis.

Pertama, sosialisasi primer (permulaan) iaitu proses ini berlaku pada peringkat awal kanak-kanak. Kanak-kanak mempelajari konsep diri, psikomotor, penaakulan dan kemahiran bahasa daripada keluarganya.

Kedua, sosialisasi sekunder (penyertaan) iaitu berlaku pada peringkat kanak-kanak, remaja dan dewasa. Pada peringkat ini akan berlaku proses pengembangan konsep diri, menerima konsep baru, berlaku perubahan dan penyesuaiaan akibat daripada interaksi dengan rakan sebaya sekolah, media massa dan masyarakat.

Ketiga sosialisasi semula (resosialisasi). Proses ini mungkin berlaku atau tidak berlaku pada seseorang. Sosialisasi semula ini berlaku akibat daripada perubahan secara drastik, mendadak, radikal atau terpaksa yang dialami oleh seseorang. Misalnya berlaku akibat kemalangan, revolusi, peperangan, perubahan kepercayaan, bencana, ketagihan dadah dan perubahan politik. Konsep kendiri sikap dan taakulan seseorang itu akan berubah dengan cepat akibat daripada situasi diatas.

Institusi sosial utama yang menentukan sosialisasi ialah keluarga agama pendidikan ekonomi dan kerajaan.Manakala antara agen yang membentuk dan mempengaruhi sosialisasi ialah keluarga, sekolah, rakan sebaya, media massa, tempat kerja, kelab/persatuan dan sebagainya.

Agen sosialisasi yang penting dalam masyarakat ialah keluarga. Ibu bapa biasanya mengajar anak-anaknya tentang kelakuan yang baik seperti apa yang mesti dilakukan dan apa yang tidak boleh dilakukan. Sekolah kelompok rakan sebaya dan media massa buat masa ini sangat berpengaruhdalam menentukan sikap dan cara hidup seseorang itu. Sekolah yang ternama dengan skala disiplin yang tinggi akan melahirkan pelajar pelajar yang cemerlang disiplinnya. Mereka mudah berinteraksi dengan masyarakat kerana telah disosialisasikan.

Sosialisasi yang diterima oleh seseorang pada peringkat kanak-kanak tidak mencukupi untuk menghadapi tugas-tugas yang akan dihadapi pada peringkat dewasa kelak.Jadi alam persekolahan, pergaulan dan pengalaman hidup banyak membantu untuk kesempurnaan sosialisasi seseorang.

Ahli sosialisasi berpendapat bahawa “......kita tidak dilahirkan sebagai manusia, tetapi kita menjadi manusia melalui proses interaksi sosial atau sosialisasi...”.

Peranan atau tujuan sosialisasi boleh dirumuskan sebagai satu proses penyempurnaan hidup manusia mengikut norma masyarakatnya. Dalam proses ini sosialisasi berperanan :

o mengajar asas-asas kehidupan dalam masyarakat
o memastikan aspirasi masyarakat terpelihara,
o menyebarkan kemahiran-kemahiran yang penting dalam masyarakat,
o mengajar individu untuk memenuhi peranan sosial.

Norma Sosial dan Kawalan Sosial

Norma ialah kelakuan standard yang dipersetujui oleh semua ahli kumpulan. Norma sosial pula merupakan peraturan-peraturan yang diterima pakai oleh sebahagian besar ahli masyarakat. Kepatuhan kepada norma-norma sosial akan menjamin kewujudan perpaduan dalam satu-satu masyarakat.

Norma sosial lahir daripada proses interaksi antara masyarakat. Norma dapat dipelajari melalui pemerhatian dan juga interaksi sosial. Norma sosial sering berubah seiring dengan perubahan yang berlaku dalam sesuatu masyarakat. Perlakuan sosial yang tidak selari dengan norma sosial dipanggil lencongan. Sikap berterima kasih kepada kedua ibu bapa yang telah mendidik dan berkorban dalam mendewasakan kita dianggap sebagai norma, mana kala perderhakaan terhadap ibu bapa dikatakan lencongan.

Contoh norma sosial yang sepatutnya berlaku disekolah ialah:

(1) Pelajar melafazkan ucapan salam”Assalamualaikum’ atau ”Selamat Pagi” kepada guru dan sesiapa sahaja yang dikenali atau tidak dikenali.
(2) Beratur dan berbaris ketika hendak membeli makanan dan minuman di kantin sekolah.
(3) Beratur ketika hendak menaiki bas.
(4) Menjaga kebersihan sekolah dan persekitarannya.
Kawalan sosial bermaksud cara-cara yang digunakan oleh masyarakat bagi mempengaruhi tingkah laku anggotanya supaya ahli-ahlinya menghargai nilai-nilai dan mematuhinya. Ada dua bentuk kawalan sosial iaitu kawalan positif dan kawalan negatif. Kawalan sosial positif boleh berbentuk pemberian ganjaran, hadiah dan pujian. Kawalan sosial negatif pula merupakan hukuman dan dendaan. Kedua-dua jenis kawalan ini boleh lahir dengan cara formal dan juga tidak formal.

Kawalan sosial secara formal berlaku secara perundangan, peraturan dan penguatkuasaan. Pasukan polis dan kehakiman merupakan badan yang mendidik masyarakat supaya akur kepada norma-norma sosial. Crosbie (1975 ) berpendapat kawalan sosial tidak formal terbahagi kepada empat jenis iaitu:

(1) ganjaran sosial seperti kenaikan pangkat
(2) hukuman atau kritikan
(3) pujukan
(4) norma yang ditakrif oleh individu yang berstatus tinggi.

Contohnya kanak-kanak berumur 10 tahun diajar asas berbudi bahasa dan bersalaman dengan orang dewasa yang ditemuinya. Kanak-kanak ini menerima pujian kerana bertingkah laku sopan . Ini merupakan contoh kawalan sosial yang positif berbanding dengan perlakuan tidak mahu bersalam dengan tetamu atau orang yang lebih dewasa sehingga menyebabkan ibu bapa malu lalu merotannya ketika pulang ke rumah. Setelah kejadian itu barulah kanak-kanak tersebut akan bersalaman dalam situasi yang diberitahu oleh ibunya. Kawalan sosial ini dinamakan kawalan sosial negatif. Mereka terpaksa dipaksa dan dirotan barulah mereka hendak melakukannya.

Rumusan

(1) Semua orang perlu melalui proses sosialisasi yang sempurna agar mereka
menjadi insan yang bermoral.
(2) Proses sosialisasi berlaku sepanjang hayat dan proses ini berterusan dan
boleh berlaku dalam pelbagai hubungan.
(3) Guru perlu menyediakan suasana sosialisasi yang terbaik di sekolah.
(4) Sebagai salah satu agen moral’guru’ adalah model yang boleh dicontohi.
(5) Norma sosial yang terbaik perlu diamalkan kepada pelajar.
(6) Guru juga berfungsi sebagai agen kawalan sosial.

Admin JPIM

1 comments:

Kumang Lelang said...

Terima kasih atas perkongsian.

 
Powered by Blogger